Úsťová rychlost

Úsťová rychlost označuje rychlost, jakou opouští projektil (v případě airsoftu BB kulička) hlaveň zbraně v okamžiku výstřelu. Měří se zpravidla v jednotkách metrů za sekundu (m/s) nebo stop za sekundu (FPS – feet per second). Na mnoha airsoftových akcích se nově měří limit i podle váhy používaného střeliva, protože ta zásadně ovlivňuje energii v Joulech, navíc některé zbraně (DMR, sniperky) mohou díky zatížení pístu využít Joule Creep a mít na těžším střelivu mnohem vyšší výkon. Úsťová rychlost při koupi nové zbraně je orientační a označuje rychlost kuličky o váze 0,20g (což je nepsaný standard / výchozí váha pro měření). Hodnota úsťové rychlosti závisí na pružině, tlaku vzduchu (u plynovek a HPA), délce a průměru hlavně, utěsnění systému a hmotnosti střeliva.




Jednotky

  • m/s (metry za sekundu): běžná metrická jednotka, používaná v Evropě
  • FPS (feet per second): častěji používaná v anglosaském světě (1 m/s = cca 3,28 FPS)




Běžné hodnoty úsťové rychlosti v airsoftu

  • AEP pistole: 55-70 m/s
  • Plynové GBB pistole: 85–110 m/s (GNB verze mohou mít i 130+ m/s)
  • CO2 GBB pistole: 100-130 m/s (GNB verze a revolvery až 150+ m/s)
  • AEG útočné pušky, SMG a kulomety: 100–130 m/s
  • GBB útočné pušky: 110-140 m/s
  • DMR / odstřelovačky: 130–160+ m/s

Tyto hodnoty se často liší podle pravidel konkrétního hřiště, kde bývají stanoveny limity úsťové rychlosti kvůli bezpečnosti hráčů.




Jak se měří?

Úsťová rychlost se měří pomocí chronometru (chrono) – zařízení, které zaznamená rychlost proletu kuličky mezi dvěma senzory. Měření se provádí s konkrétní hmotností střeliva, zpravidla 0,20 g, aby bylo možné hodnoty srovnávat.




Související pojem – energie v Joulech

Úsťová rychlost přímo ovlivňuje i úsťovou energii, která se udává v jednotkách Joulů (J). Ta se počítá podle vzorce:

E = (m × v²) / 2, kde m je hmotnost střely (v kilogramech) a v je úsťová rychlost (v m/s).

Například: 0,20 g BB při rychlosti 100 m/s má energii 1 Joule.




Význam v praxi

Úsťová rychlost je jedním z klíčových údajů při nastavování zbraně i při kontrole jejího souladu s limity na hřišti. Překročení stanovených limitů může znamenat vyloučení ze hry nebo povinnost nosit DMR / sniper označení a střílet v režimu jednotlivých ran (single).

Powered by Froala Editor